Home » Blog » Slapen » Niet kunnen slapen, kan je moedeloos maken

Niet kunnen slapen, kan je moedeloos maken

  • 10 min read
Niet kunnen slapen, probeer gaba supplement

Na een enerverende dag op bed gaan liggen en in slaap vallen. Dat klinkt eenvoudig, maar is voor veel mensen een ware uitdaging. Een slechte nachtrust kan om veel uiteenlopende redenen ontstaan. Lichaam en geest moeten de nodige rust hebben om te herstellen. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de problemen die verantwoordelijk zijn voor jouw verstoorde nachtrust. Hoe sneller je in actie komt, hoe beter het is.

Meest voorkomende oorzaken slecht slapen

Als je langere tijd een slecht slaappatroon hebt, kan je je gaan afvragen: waarom kan ik niet slapen? Veelvoorkomende redenen waarom een goede nachtrust jou niet gegeven is, zijn:

  • stress
  • lichamelijke oorzaken
  • angst
  • cafeïne
  • gebruik smartphone of tablet

Slecht slapen door stress

Stress ontstaat, als er meer van je gevraagd wordt dan je aankunt. Je bent dus overvraagd en daar reageren zowel je lichaam als je geest op in de vorm van klachten. In principe kan je ook over spanning spreken, als je het over stress hebt. De reactie van het lichaam op stress is een alerte status. Er wordt adrenaline aangemaakt en je hart kan sneller gaan kloppen. Van een rustige nacht is dan geen sprake meer. Door stress raak je in onbalans en kan je zowel tijdelijke als chronische klachten ontwikkelen. Hierbij kan je denken aan:

  • lichamelijke klachten
  • psychische klachten
  • ander gedrag en gedachten

Oorzaak van stress

Vaak ontstaat stress doordat er iets traumatisch gebeurt of omdat je lange tijd onder te grote druk staat door onder andere je werk. Je bent overvraagd en dit zorgt ervoor dat je lichamelijk en mentaal niet kunt ontspannen. Houdt dit langere tijd aan, dan kan het zijn dat je nachtrust hier ernstig onder te lijden heeft. Tijd om in actie te komen en de stress een halt toe te roepen.

Tips bij stress?

Probeer de bron van de stress aan te pakken en zorg dat je meer rust krijgt. Het is van groot belang dat je af en toe een moment voor jezelf pakt. Heb je een veeleisende baan? Zorg dan dat je op papier zet, wat er op een zeker moment moet gebeuren. Hiermee houd je overzicht en dat geeft rust in je hoofd. Alles wat op papier staat, zal uit je systeem gaan. Piekeren zal hierdoor in de nachturen afnemen. Als je niet kan slapen door stress is het ook goed om te zorgen voor meer lichamelijke beweging. Hiermee lukt het om je hoofd leeg te maken. Een stevige wandeling kan al genoeg zijn om lichaam en geest meer in balans te krijgen. Doe je hier niets aan, dan ligt s nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen op de loer, evenals helemaal niet kunnen slapen. Met meditatie slapen, kan ook een goede manier zijn om tot rust te komen. Hiermee concentreer jij je op datgene wat er op dat moment gebeurt en word je aandacht afgeleid van de stressfactoren die jou wakker houden. Hierdoor kom je tot rust en wordt lekker slapen toch haalbaar.

Onrustig slapen door samen slapen

Met iemand het bed delen, kan naast de gezelligheid ook negatieve effecten hebben. Is “ik kan niet slapen, omdat mijn partner snurkt” op jou van toepassing? Dan kan met oordoppen slapen in dat geval een goede oplossing zijn. Helpt dat niet afdoende, dan is af en toe een nacht alleen de nacht doorbrengen een manier om toch je nodige bedrust te krijgen.

Niet kunnen slapen door de overgang

In het leven van een vrouw dient zich rond het 50e jaar de overgang aan. Een tijd waarin er veel in het lichaam verandert. Helaas is de uitspraak: “ik ga slapen ik ben moe” niet zo eenvoudig in een fase waarin er zoveel verandert. Tijdens de overgang kan nooit meer slapen een gedachte zijn die zich aan je opdringt. Maar wat gebeurt er tijdens de overgang?

De overgang

Deze fase wordt gekenmerkt door een verandering in de hormoonhuishouding. Dit kan zich uiten in de vorm van opvliegers en nachtelijk zweten, maar ook in depressieve gevoelens, gewichtstoename en onrust. Ook spanning en stress drukken dan hun stempel op je leven. De overgang is niet te voorkomen. Hoe je omgaat met de veranderingen, daar heb je wel invloed op. Slecht slapen overgang komt nogal eens voor.

Tips bij de overgang

Om de nachten goed door te komen, is het goed om de wisselende temperaturen op te vangen door middel van naakt slapen. Het lichaam koelt in de nachtelijke uren af en dat komt je slaappatroon ten goede. Ook tijdens de overgang geldt dat je cafeïne het beste kunt beperken en geruime tijd voor je het bed induikt geen tablet of smartphone moet gebruiken. Op homeopatisch gebied is een gaba aanvulling aan te bevelen.

Wat is gaba?

Gaba is een afkorting voor wat we in het Nederlands: gamma-aminoboterzuur noemen. Dit stofje is een van de belangrijkste neurotransmitters die we in het menselijk lichaam hebben. In het centrale zenuwstelsel wordt deze neurotransmitter aangemaakt en het is verantwoordelijk voor de zenuwoverdracht die in je lichaam plaatsvindt.

Een gaba tekort kan zich uiten in zowel mentale als fysieke klachten. Een aangepaste dosis gaba slapen, kan jou dus helpen. Omdat het van nature in het lichaam voorkomt, is het een natuurlijk product dat jou echt uitkomst biedt. Gebruik gaba plus als je onrust ervaart of snel geïrriteerd bent.

Gaba supplement bijwerkingen

Ondanks de positieve effecten van deze natuurlijke oplossing, kan het voorkomen dat je bijwerkingen ervaart. Dit is niet zo vreemd, aangezien het een directe uitwerking op je lichaam heeft. Naast een verlaagde bloeddruk en afname van je spierspanning maakt het je bloed ook iets dunner. Om die reden is het wel verstandig om met je arts in overleg te gaan, als je besluit om dit supplement te gaan gebruiken. Ook als je al medicatie van de huisarts voorgeschreven hebt gekregen, is een consult bij je arts belangrijk.

Niet kunnen slapen door angst

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom je gevoelens van angst ontwikkelt, als het gaat om de nachten. Is er een gegronde reden, zoals een eerdere inbraak of heb je lichamelijke klachten die je onzeker maken? In dat geval zal het gevoel van angst alleen maar toenemen, zolang je niets doet om de angst de baas te worden.


Als je langdurig slaapproblemen ervaart, ga jij je al druk maken op het moment dat je naar je slaapkamer gaat. Je houdt als het ware onbewust je verstoorde nachtrust in stand. Niet durven slapen door angst dat het weer niet zal lukken, maakt dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt.

Tips bij slaapproblemen door angst

Probeer te achterhalen of het reëel is dat je deze angsten ervaart. Ben je huivering voor een inbraak, dan kan een goede beveiliging van je woning een deel van je zorgen wegnemen. Bij lichamelijke en mentale problemen doe je er goed aan om hier met iemand over te gaan praten. Zijn jouw angsten terecht? Is er een logische verklaring te geven, waardoor jij de paniek leert te begrijpen? Zorg dat je angsten deelt met iemand en werk actief mee aan een oplossing. Als je leert hoe de angst jou in zijn greep houdt, is het ook mogelijk om dit (deels) onder controle te krijgen.

Planten om beter te slapen

Een minder ingrijpende, maar doeltreffende manier om de rust te vinden, is het plaatsen van planten in je slaapkamer. Planten staan bekend om hun afgifte van zuurstof, maar een aantal planten heeft ook een kalmerende eigenschap. Ze verbeteren de luchtkwaliteit in je slaapvertrek. De beste planten die je kunt kopen voor een rustgevend effect zijn:

  • lavendel
  • valeriaan
  • sanseveria
  • witte jasmijn
  • aloë vera
  • klimop

Beter slapen met homeopatisch aanbod

Er is op het gebied van homeopathie veel mogelijk om jou te helpen een gezonde nachtrust te ervaren. Naast gaba supplementen kan ook worden gekozen voor het gebruik van oliën, zoals CBD olie en THC olie. Wanneer je in bed ligt en je sluit je ogen, dan kom je na verloop van tijd in de volgende slaapstadia terecht: de sluimerfase, gevolgd door de lichte slaap, daaropvolgend een diepe slaap en als laatste de REM-slaap.


Het geheel van deze vier fasen wordt meerdere keren per nacht herhaald. Het is belangrijk dat de REM-fase niet de overhand krijgt. Weliswaar is deze fase van groot belang voor de hersenen, maar het is ook de fase waarin de activiteit van de hersenen even groot is als overdag. Dit ontwricht dan je hele cyclus met slaapstoornissen als gevolg. De diepe slaap zal in dit geval minder voorkomen en juist die fase brengt jouw lichaam en geest de broodnodige rust. Wint de REM-fase aan terrein, dan kan het nodig zijn om ondersteuning te gebruiken.

Gebruik CBD olie en THC olie

Voor het verhogen van de diepe slaapfase tijdens de nacht kan een natuurlijke olie helpen, omdat hier een natuurlijke rustgever van de cannabisplant in zit. In de diepe slaapfase rust je immers het beste uit en dat zal je lichaam en geest een oppepper geven. Met CBD olie slapen geeft de diepe slaap de ondersteuning die nodig is, maar ook met THC olie slapen kan een goede keuze blijken te zijn. Verdiep je eens in de voor en nadelen van beide oliën en bepaal welke het beste bij jou past.

Wat moet je doen als je niet kan slapen?

Soms is het niet duidelijk om welke reden je de slaap maar moeilijk kunt vatten. Op de vraag: “hoe kan ik beter slapen?”, zijn dan ook meerdere antwoorden mogelijk. Misschien constateer je: kan niet slapen, maar ik weet niet waardoor het komt. Veel gezochte zoektermen op het internet zijn:

  • slecht slapen door corona
  • volle maan slecht slapen
  • slecht slapen zwanger
  • slecht slapen na heupoperatie

Bij corona kunnen zowel de angst voor het virus reden zijn, als het hebben van klachten bij een besmetting met corona. Van de volle maan is bekend dat het lichaam in dat geval minder van het hormoon melatonine aanmaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Een zwangerschap kan het slaappatroon om meerdere redenen onderbreken. Van misselijkheid in de beginfase tot een buik die in de weg zit in het laatste trimester.


Wanneer je een heupoperatie hebt ondergaan, zal je lichaam hiervan moeten herstellen. Het advies is dan een rugligging in bed. Omdat we gewend zijn om van houding te wisselen, kan dit een fijne nachtrust ernstig in de weg zitten. Ook als je gewend bent om altijd op je zij te liggen, geeft een rugligging een onprettig en onbekend gevoel.

Slecht slapen tips

Langdurig wakker liggen of een aanhoudende onderbroken nachtrust kan ook komen door meerdere oorzaken tegelijk. Ongeacht de reden waarom jouw nachtrust verstoord wordt, kunnen de volgende tips jou waarschijnlijk goed op weg helpen.

  • onderneem geen grote activiteiten laat op de avond
  • beperk de hoeveelheid cafeïne
  • gebruik geen smartphone of tablet net voor je naar bed gaat
  • richt je slaapkamer op een rustgevende manier in
  • zorg voor voldoende beweging gedurende de dag
  • ventileer je slaapkamer goed
  • schrijf belangrijke zaken op om je hoofd leeg te maken
  • denk aan iets leuks als je gaat liggen
  • houd een vast slaapritme aan

Te lang slapen of te veel slapen kan een goede nachtrust ook in de weg zitten. Probeer een vast slaapritme aan te houden. Dit kan lastig zijn, omdat de vermoeidheid jou op een gegeven moment parten speelt. Toch is het belangrijk om hier aan vast te houden. Je slaappatroon zal door het ritme kunnen herstellen en dat is wat je nodig hebt om de nachten mentaal en lichamelijk tot rust te komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *